Vad är en giveaway?

Något man sett mycket av under de senaste åren är Giveaways!

En giveaway är en marknadsföringsmetod som används av företag för att skapa medvetenhet om varumärket och sprida välvilja och uppskattning bland kunder.

Det är ett smidigt sätt att öka ett företags synlighet på ett traditionellt sätt, särskilt om man trycker logotypen på produkterna,men även i sociala medier för att locka till sig nya kunder och uppnå ett ökat engagemang kring ett visst ändamål.

Ett sätt man traditionellt använt giveaways är att ge dem till kunder på marknader och mässor men nyttan man kan ha med denna typen av presentreklam stannar inte där. När det kommer till marknadsföring i sociala medier har kan giveaways göra mycket för att skapa engagemant bland kunder

En giveaway innebär att man skapar en tävling för sina följare på olika plattformar (som till exempel Instagram), där de kan vinna priser genom att följa några få och enkla steg. Dessa steg består oftast av att man ska sprida tävlingen vidare genom att lägga ut den på sitt egna instagram konto, tagga flera vänner och följa företagets instagramkonto. Detta ger i sin tur mer exponering och lockar till sig nya följare/kunder till företaget.

Giveaways och sociala medier

Användning av sociala medier ökar kraftigt för varje år, det är något som både privatpersoner och företag använder sig av. Och att använda sig av sociala medier kan gynna sig väldigt mycket för alla olika företag. Genom att använda sig av större plattformar kan man nå ut till flera och synas mer, detta är väldigt bra för att få företaget att växa och dra till sig nya kunder.
Det finns olika sätt man kan använda sig av sociala medier för att etablera sig och nå ut till fler och nya kunder. Många använder sig av samarbeten med kändisar och influencers som redan har skapat sig en stor följarkrets och kan nå ut till många.
Ett väldigt populärt och bra sätt att etablera sig och öka exponeringen på är att använda sig av Giveaways.
Genom att hålla i olika tävlingar med finare priser kan man se till att locka till sig rätt typ av väljare och kunder. Det är ett smidigt sätt att växa på!

Vad är en giveaway?

Precis som det låter innebär en giveaway att man ger bort något eller några saker, i form av ett pris till sina följare på sociala medier. Det är ett smidigt marknadsföringsverktyg som man kan använda sig av för att få företaget att växa.
En giveaway är precis som en tävling, ofta har den några enkla instruktioner som följare och de som är intresserade av att vinna måste följa. Oftast brukar dessa steg bestå av att få personerna som vill vinna detta pris att följa kontot och även tagga några vänner för att fler ska kunna få upp ögonen för både företaget och tävlingen.
I många fall ber man även deltagarna att dela med sig av fotot för den aktuella giveaway man håller i, detta för att få så mycket exponering som möjligt.

Genom att skapa en giveaway med ett trevligt pris som många skulle vilja vinna och ha, har man en stor möjlighet att få sin plattform att växa.
Många väljer att även gå ihop med andra företag och skapa en större giveaway för att kunna locka till sig nya kunder och följare.
Då får även deltagarna instruktioner om att följa alla involverade konton så att alla företag som gått ihop och anordnat ”priset” ska kunna få exponering och möjlighet till att bli större.

Precis som en tävling har en giveaway också alltid ett slutdatum för när man senast kan delta och man går även ut med när vinnaren kommer att tillkännages. Sedan går man ut med ett inlägg där man gratulerar och anger vinnaren eller vinnarna.
Man kan välja att ha flera vinnare av en giveaway, om man skulle vilja det.

Giveaway, ett smart sätt att marknadsföra sig på!

Giveaways är ett väldigt bra marknadsföringsverktyg för både företag, föreningar och organisationer men också något som passar för frilansare och influencers. Många kan undra vad ett företag, organisationer eller influencers kan vinna på att använda sig av giveaways och svaret är tillväxt, etablering och fler tittare, följare och kunder.

Genom att anordna giveaways får man upp människors ögon för sitt företag, detta leder i sin tur till att företaget kan växa och bli större. Eftersom det nästan alltid ingår i instruktionerna att man ska tagga en eller flera vänner i inlägget där giveawayn läggs upp, skapar detta en mycket större exponering för företaget. De flesta blir alltid nyfikna och går in för att se vad det är man har taggats i för att själva kunna delta om det är något som passar ens intressen.
Det här bidrar till att man når ut till många fler och på så sätt kommer de som är intresserade av den tjänst, varor eller annat som företaget erbjuder att börja följa kontot och få upp ögonen för företaget.

Man kan använda sig av olika sociala medier för att marknadsföra sin giveaway, så som YouTube, Facebook, Twitter, Instagram och Tiktok. Det gäller att välja den kanal som passar bäst för företaget och där man kan nå ut till så många som möjligt. Vilken kanal/plattform man väljer beror på vart man vill etablera sig eller redan har etablerat sig.

Det här är ett väldigt smidigt, bra och ganska billigt sätt att marknadsföra sitt företag eller sin organisation, blogg eller förening på. Man kan nå ut till väldigt många på en plattform som används varje sekund runtom i världen.
Dessutom kan man även etablera sig internationellt på detta sätt om man skulle vilja. Sociala medier är idag vårt starkaste marknadsföringsverktyg som man kan använda sig av på många olika sätt!

Det viktigaste instruktionerna att ha med i sin giveaway är:

  • Be de som deltar att följa ert konto.
  • Be deltagarna att tagga flera vänner i inlägget för att uppnå så mycket exponering som möjligt.
  • Be gärna deltagarna att dela med sig av giveawayen på sin story eller genom ett inlägg. Glöm inte att be om att bli taggad i inlägget för att företaget ska kunna synas.

Samarbeten med influencers

Det finns några olika sätt att göra giveaways på och ett smidigt sätt är att marknadsföra sin giveaway med hjälp av influensers eller kändisar.
Många företag väljer att samarbeta med influencers och kändisar för att kunna nå ut till flera personer med sin giveaway.

Detta är en väldigt bra strategi att använda sig av, speciellt om företaget själv inte har så många följare på sin plattform. På det här sättet når man ut till väldigt många personer samtidigt eftersom dessa kändisar och influencers brukar ha väldigt många tittare och följare. Man kan nå ut till flera personer mycket snabbare och enklare genom ett sådant samarbete.
Ofta kan dessa samarbeten kosta litegrann men det kan det vara värt! Genom att använda sig av en sådan strategi kan man växa snabbt och få ett väldigt framgångsrikt företag.

Om man väljer att marknadsföra sin giveaway på detta sätt är det alltid bra att välja en kändis eller influencer som har följare och tittare i samma nisch som företaget. På så sätt kommer man att kunna nå ut till de som har ett intresse i vad företaget erbjuder.

Ytterligare steg för att skapa en lyckad giveaway kan du lära dig om här, lycka till!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *