Vad är profilkläder och vad gör de för nytta?

Ja, vad är profilkläder och varför kan de vara bra? Gör de någon nytta?

Den som någon gång sett en flygvärdinna vet ungefär vad profilkläder är. Det handlar om en speciell kollektion kläder för en viss yrkesgrupp eller personer från ett särskilt företag.

Ofta har profilkläder någon form av tryck eller emblem som gör det extra tydligt vem bäraren representerar. Nyttan kan vara rent marknadsföringsmässig, men det kan också handla om sammanhållning.

Det en enklaste beskrivningen av profilkläder jag har hört är att det är kläder med tryck som är en del av företagsprofilen ut mot kunderna. Arbetskläder kan också vara profilkläder om de uppfyller samma syfte som profilkläder.

Trinity Reklam, som är ett ledande företag inom profilreklambranschen, beskriver det på det här sättet:

”Profilkläder betecknar kläder som profilerar ett företag eller vara ut mot kunderna. Kläderna skall kunna associeras med varan och/eller företaget. Det som skiljer profilplagg från vanliga plagg är att de är särskilt anpassade för tryck.”

Trinity Reklam AB, ledande inom profilkläder, arbetskläder & profilreklam

Skillnaden mellan arbetskläder och profilkläder kan du läsa mer om på Trinity Reklams webbplats.

Men vad betyder profil? Dessa beskrivningar utgår dock ifrån att du förstår ordet vad ordet ”profil” betyder. Det kan vara till hjälp att vi tydliggör vad detta begrepp faktiskt står för. Verksamt.se beskriver företagets profil som ”hur du vill att ditt företag ska uppfattas”. Men det beskrivningen följer att företagets profil innefattar saker gör för att kommunicera hur ditt företag ska uppfattas mot omvärlden genom till exempel tryck på kläder eller reklamsaker. Det kan vara att till exempel ge vattenflaskor och T-shirt med tryck till företags personal och kunder. Så här gör verksamt.se sin beskrivning av vad profil innebär:

Företagets profil handlar bland annat om att skapa en logotyp som signalerar det som ditt företag står för och att ta fram marknadsföringsmaterial, webbsida och trycksaker som förmedlar företagets identitet.”

Läs mer: https://www.verksamt.se/starta/marknadsfor-ditt-foretag/foretagets-profil

Profilkläder med tryck

Profilkläder med tryck har ett marknadsföringsvärde nästan överallt bara genom att bäraren rör sig på olika ställen och visar upp varumärket på nya ställen för nya personer hela tiden. Specialtryck på profilkläder är en stor bransch. Ibland kan det vara just trycket som skapar själva profileringen.

Andra gånger kan det handla om en viss typ av kläder, som exemplet med flygvärdinnor, men det finns många fler yrkesgrupper som har profilkläder.

Brevbäraren från Postnord, läkaren med sin vita rock, byggjobbaren med varselkläder. Alla som ser dem vet ganska snabbt varifrån de kommer och kanske också vilket yrke de har.

Det här går att förstärka ytterligare genom att trycka texter, slogans eller varumärkessymboler någonstans på de plagg som bärs.

Det finns också tillfälliga kollektioner av profilkläder som kan tryckas upp och användas i speciella sammanhang. Ett företag kan till exempel låta alla som ska jobba på en utställning eller en konferens bära exakt samma skjorta i företagets egen design och med eller utan tryck.

Idrottslag har sina matchtröjor som inte lämnar någon ovetande om vilket lag de egentligen spelar för och vi har ju också svenska landslagets mer eller mindre färgglada framträdanden vid stora tävlingar. De är gula och blå, det vet vi, men det finns också sådant som gör att vi brukar kunna skilja dem från andra länder som har samma färgkombination.

Det kanske står SWEDEN med stora bokstäver på ryggen till exempel. Är laget sponsrat av något särskilt företag är det troligen så att företagets namn också förekommer någonstans på utrustningen eller kläderna.

Nyttan med profilkläder

Profilkläder kan vara skapa värde för ditt företag på flera sätt. Olika typer av profilkläder kan bidra till att skapa sammanhållning mellan alla som bär samma ditt företags profil och det är lätt att se vilka som är med i laget även om man inte är personligt bekant redan. För kunder som letar efter något i en butik är det bra om personalen har profilkläder för då är det lätt att veta vem man ska fråga när man får problem.

Profilkläderna kan också vara utformade på ett särskilt sätt utifrån vissa arbetsuppgifter, så som exempelvis ett kockförkläde med tryck eller en träningsoverall i exklusivt funktionsmaterial. Varselkläder är kanske ett kapitel för sig, de måste verkligen synas tydligt, självlysande och med reflexer.

När man pratar om dessa typer av kläder som är väldigt specialiserade blir skillnaden mellan arbetskläder och profilkläder väldigt liten. Dessa typer av kläder kallas ofta för arbetskläder medans profilkläder generellt är mindre specialiserade.

Att bära profilkläder kan i vissa fall trigga personer som är negativa till det profileringen står för. När en kund som upplever sig illa bemött av en medarbetare i någon butik är det något som påverkar själva varumärket som den personalen representerar.

Men å andra sidan gör profileringen att kollegorna tillsammans hjälps åt att på ett enhetligt sätt förklara och rätta till det som kanske blev fel.

Så sammanfattningsvis så är nyttan med profilkläder det lite förenklade budskapet, förutom marknadsföringsvärdet, själva signalen att vi hör ihop, att vi står upp för samma budskap eller arbetar inom samma område.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *